Stage bij

Villa PiP

Aan de slag

Neem contact met ons op en u hoort van ons!

Stage bij Villa PiP

Stichting Villa PiP is een kleinschalige dag- en logeeropvang waar één op één begeleiding wordt geboden aan drie jongeren met een ernstige verstandelijke beperking, ASS en een complexe hulpvraag. Daarnaast biedt Stichting Villa PiP ambulante begeleiding aan één jongere woonachtig binnen Stichting Daelzicht te Heel. Het cognitieve niveau van de jongeren varieert tussen de 0 en maximaal 2 jaar binnen een disharmonisch ontwikkelingsprofiel.

De jongeren hebben door hun verstandelijke beperking en autisme veel behoefte aan structuur en duidelijkheid. Dit word binnen Stichting Villa PiP aangeboden door te werken met een afwisselend gestructureerd dagprogramma en visualisatie door middel van pictogrammen. De jongeren van Villa PiP zijn bij alle dagelijkse handelingen en het aanleren van vaardigheden afhankelijk van de begeleiding. De begeleiding wordt afgestemd door in te spelen op de behoeften van elk individu om zo een optimale ontwikkeling en instandhouding van (reeds aangeleerde) vaardigheden te stimuleren. Hieronder valt ook het zo maximaal mogelijk betrekken van de jongeren in de maatschappij, waardoor er regelmatig leuke activiteiten in de omgeving worden ondernomen.

Door de ernst van hun beperking kan, ondanks de specifieke begeleiding, de wereld voor de jongeren soms erg onveilig aanvoelen. Door onduidelijkheid of veranderingen kunnen zij in paniek of gefrustreerd raken, waarbij ook agressie kan voorkomen.

Ondanks de één op één begeleiding en het aangepaste dagprogramma werk je gedurende de hele dag samen met vaste collega’s binnen een klein en gezellig team. De jongeren leren allen op hun eigen niveau in zeer kleine stapjes. Stichting Villa PiP is dan ook op zoek naar een stagiair(e) die zich goed kan inleven in de doelgroep en voldoening haalt uit kleine succeservaringen.

Villa PiP is op zoek naar..

• Een 3de of 4de jaars HBO stagiair(e) van de opleiding Pedagogiek of Social Work of een 4de jaars MBO stagiair(e) van de opleiding Zorg en Welzijn (niveau 4).
  • Een stagiair(e) die affiniteit heeft met jongeren met een ernstige verstandelijke beperking en autisme.
  • Een stagiair(e) die een open houding heeft ten opzichte van vernieuwingen binnen een jonge organisatie en bereid is daarin een actieve rol te spelen.

Verder is het belangrijk binnen Stichting Villa Pip dat je cliëntgerichtheid op de eerste plek kunt zetten, verantwoordelijkheid en initiatieven kunt en durft te nemen, dat je stevig in je schoenen staat, je je eigen grenzen kunt aangeven en dat je je kunt inleven in ouders en verzorgers en hierbij ook open staat voor andere denk- en handelswijzen.

Voldoe jij niet aan bovenstaande opleidingsnorm, maar wil je graag stage lopen op Stichting Villa PiP en kun je aantonen waarom jij geschikt bent of wil je graag eens meekijken? Neem gerust contact op met de stagebegeleidster Dewy Castermans.

Waarom een stage bij Villa PiP?

Villa PiP is een jonge organisatie, waarin veel inbreng mogelijk is. De cliënt staat bij Villa PiP echt centraal en er wordt met respect en waardering samengewerkt in een klein gezellig team.

Voor de stagiair(e) is er veel persoonlijke begeleiding mogelijk, maar krijg je zeker ook veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Hierbinnen heb je veel mogelijkheden en kun je zelf sturing geven aan je eigen leerproces.

Je leert als stagiair(e) niet alleen het begeleiden en het toepassen van de verschillende begeleidingsstijlen, maar je verkrijgt ook een groot inzicht in het hoe en waarom van het gedrag van de jongeren. Tevens leer je zowel veel over autisme in het algemeen als over de specifieke combinatie van autisme en een verstandelijke beperking.

Hou je van een uitdaging en steek je graag je handen uit je mouwen? Dan ben je bij Stichting Villa PiP aan het juiste adres!

Invulling van de stage

De invulling van de stage is een dynamisch proces. Je geeft zelf aan wat je doelen zijn en wat je wilt en kunt. Samen met je stagebegeleidster worden deze doelen besproken en vervolgens stellen jullie samen passende taken voor jou op.

Vanuit Stichting Villa PiP zetten wij samen met jou in op de volgende basis doelen. Uiteraard krijg je waar nodig ondersteuning van zowel je stagebegeleidster als van je collega’s.

Basisdoelen

• Het opbouwen van een stabiele pedagogische relatie met de jongeren.
  • Het zelfstandig begeleiden van de jongeren middels passende methoden.
  • Het scheppen van een veilig leefklimaat voor de jongeren, waarin de ontwikkeling wordt gestimuleerd.
  • Het organiseren, ontwikkelen en bijstellen van activiteiten aangepast aan het niveau en de interesses van de jongeren.
  • Het stimuleren van de verschillende ontwikkelingsgebieden van de jongeren door middel van op het niveau afgestemde activiteiten.
  • Het bijhouden van de ontwikkeling van de jongeren en mondelinge en schriftelijke terugkoppeling naar collega’s, ouders en verzorgers.
  • Het bijdragen aan de ontwikkeling van de organisatie door het bedenken, uitvoeren en bijstellen van (nieuwe) beleids- en begeleidingsplannen

Heb je interesse of wil je meer informatie?  neem dan contact op met stagebegeleidster Dewy Castermans

Telefoon: 06-34480052

Email: dewy_castermans@hotmail.com